Har du egen hjemmeside, så er du med god sandsynlighed stødt på begrebet “bounce rate” eller på dansk “afvisningsprocent”. Det er der også god grund til – bounce raten er et vigtigt element at måle på og kan spille en stor rolle i forhold til den succes man oplever med sin hjemmeside.
Vil du gerne vide mere om hvad en bounce rate er, samt hvad du kan gøre for at optimere din bounce rate og hvordan en hastighedsoptimering kan påvirke raten, så er du kommet til den helt rigtige artikel. Det vil vi nemlig gå i dybden med her.
Hvad er en bounce rate?
Bounce raten viser hvor stor en procentdel af dem der besøger en given side og så forlader siden igen, i stedet for at besøge andre sider på det givne website. Alle sider har altså dermed en bounce rate, eller afvisningsprocent, der giver en effektiv måde, at måle på hvor effektiv en side er til at fange dine besøgendes opmærksomhed og interesse.
Man kan måle bounce rater på flere forskellige niveauer.
Forskellige måder at måle på bounce rate
Bounce rate efter kanal
Først og fremmest kan man kigge på afvisningsprocenten alt efter de trafikkanaler, der har ført trafikken ind på hjemmesiden. På den måde kan man bl.a. se hvad bounce raten er for besøgende der kommer fra organisk trafik, direkte trafik, sociale medier og refererende links.
Bounce rate efter indhold
Man kan også gå ind og kigge på afvisningsprocenten på sideniveau. Det er meget værdifuld data, som kan bruges til at optimere indholdet på individuelle sider.
Med disse bounce rater kan man gå ind og se afvisningsprocenten for alle de individuelle sider på ens hjemmeside. Er der en side, som har en lav bounce rate, så kan det f.eks. være en god ide, at promovere denne side. Samtidigt kan man også undersøge denne side og prøve på at finde frem til hvorfor den er så god til at fange de besøgendes interesse.
Er der sider med en høj bounce rate, så er det omvendt et tegn på, at man skal bruge tid på at optimere disse sider.
Bounce rate efter søgeord
Ud over, at finde afvisningsprocenten på individuelle sider, så kan man også få data på procenten på søgeord. Her får man værdifuld viden om hvor godt en side performer på specifikke søgeord.
På den måde kan du finde frem til hvor godt indholdet på siden lever op til de besøgendes forventninger på det givne søgeord. Er bounce raten høj kan det f.eks. være et tegn på, at du skal implementere mere indhold på siden, som er relevant til det givne søgeord.
Hvad er en god bounce rate?
Det er umuligt, at give et endegyldigt svar på hvad en “god” bounce rate er. Det helt overordnet svar er, at jo lavere, jo bedre.
Generelt er en tommelfingerregel dog, at:
- 20-40% er formidabelt
- 41-55% er middelmådigt
- 56-70% er højere end gennemsnittet
Når man optimerer sin bounce rate, så er målet, at gøre den så lav som overhovedet muligt. En høj bounce rate kommer med flere forskellige konsekvenser, som påvirker hjemmesidens performance negativt.
Konsekvenserne af at have en høj bounce rate
Nogle af de primære konsekvenser der kommer med en høj bounce rate inkluderer bl.a.:
- Negativ for SEO: Hvis en side har en høj bounce rate, så er det et direkte tegn for Google på, at din side ikke lever op til de besøgendes forventninger. Derfor vil en høj bounce rate negativt påvirke dine rangeringer på Google.
- Lavere konverteringsrate: Når du har en høj bounce rate, så vil det også betyde, at færre af dem der besøger din hjemmeside vil konvertere. Ved at optimere din bounce rate vil du dermed også direkte positivt påvirke din konverteringsrate, da du får mere ud af dine besøgende.
Derfor er det altså så vigtigt, at have fokus på at optimere sin bounce rate. Men hvordan kan man gøre det?
Hvordan kan man optimere sin bounce rate?
Der er flere forskellige elementer, der er altafgørende for at have en optimal bounce rate. Nogle af de vigtigste ting er:
- Hastigheden på hjemmesiden: Der er ikke nogen tvivl om, at hastighed er en af de vigtigste faktorer for at opnå en optimal bounce rate. Har man ikke en hurtig hjemmeside, så er det umuligt, at opnå en god bounce rate. Det skyldes, at den moderne forbruger ikke har tålmodighed til langsomme hjemmesider. Indlæses din side ikke lynhurtigt, så er den besøgende gået videre til næste hjemmeside inden, at indholdet overhovedet er indlæst. Derfor er det en god ide, at teste hastigheden på din hjemmeside.
- Indholdet på siden: Indholdet på siden spiller en stor rolle for sidens bounce rate. Lever indholdet på siden ikke op til den besøgendes forventninger, så er sandsynligheden for, at den besøgende trykker sig videre på hjemmesiden minimal. Af den grund er det altafgørende, at man kontinuerligt tilpasser indholdet til at leve op til de besøgende forventninger.
- Hjemmesidens design: Det er vigtigt, at man har en hjemmeside, som har et flot design, der udstråler troværdighed og ser professionelt ud. Har hjemmesiden et design der forvirrer øjnene og ser utroværdigt ud, så vil sandsynligheden for, at den besøgende forlader siden være væsentligt højere.