SEO Hastighedsoptimering: Vigtigheden af hastighed for gode rangeringer på Google

Læs her om hvilken impact som hastighed har på SEO.
SEO hastighedoptimering

Er du træt af, at miste utallige kunder på grund af, at din hjemmeside er langsom? Det kan være, at din hjemmeside har en høj bounce rate eller en lav konverteringsrate? Måske lider din hjemmeside af begge dele? Det kan også være, at du har svært ved at opnå de gode rangeringer på Google? Så har du brug for en SEO hastighedsoptimering.

Var du f.eks. klar over, at 53% af mobile hjemmesidebesøgende forlader en hjemmeside, hvis den bruger mere end 3 sekunder på at blive indlæst?
Kilde: https://www.marketingdive.com/news/google-53-of-mobile-users-abandon-sites-that-take-over-3-seconds-to-load/426070/

Er du klar over, at hastighed har en direkte effekt på alle disse faktorer? En af de primære grunde til en lav konverteringsrate eller høj bounce rate er ofte, at hjemmesiden er langsom. Dertil måler Google direkte på hastigheden af din hjemmeside, når deres algoritme skal vurdere hvor gode rangeringer din hjemmeside fortjener.
Kilde: https://www.searchenginejournal.com/ranking-factors/page-speed/#close

Kort sagt er det afgørende, at få lavet en SEO hastighedsoptimering, hvis din hjemmeside er langsom. Lad os gå lidt i dybden med hvorfor, at det er så afgørende at have en hurtig hjemmeside og hvordan du kan måle hastigheden på din hjemmeside.

Hastighed er afgørende for at rangere højt på Google

Alle vil gerne opnå de helt gode rangeringer på Google, da de gode rangeringer giver fast organisk trafik, som er både gratis og målrettet.

Det er langt fra alle, som opnår de gode rangeringer på Google. En ting, som alle top-resultater på Google dog har til fælles er, at de har en hurtig hjemmeside. Der er ikke plads til langsomme hjemmeside på side et af Google’s søgeresultater.

Der er flere forskellige grunde til, at hastighed er afgørende for, at rangere højt på Google. 

Google straffer langsomme hjemmesider og det vil derfor kræve en væsentligt større SEO indsats, at komme op i toppen af Google, hvis du har en langsom hjemmeside.

Derudover er hastighed vigtigt, da hastighed er en direkte rangeringsfaktor i Google’s Core Web Vitals. Det vil sige, at Google måler hastigheden på din hjemmeside og alt efter hastigheden på din hjemmeside vil den spille en direkte rolle i forhold til sidens rangeringer.

Core Web Vitals

Core Web Vitals er en række brugercentrerede målinger, der måler hastigheden af indlæsning, interaktivitet og visuel stabilitet af en hjemmeside. Google bruger Core Web Vitals, når de skal rangere hjemmesider.

Introduceret af Google i 2020 er Core Web Vitals designet til at hjælpe webudviklere og hjemmesideejere med at forbedre den overordnede brugeroplevelse på deres websites. 

De tre kerne-målinger, der udgør Core Web Vitals, er: 

  • Largest Contentful Paint (LCP)
  • First Input Delay (FID)
  • Cumulative Layout Shift (CLS). 

LCP måler den tid, det tager for den største element på en hjemmeside at indlæse, FID måler den tid, det tager for siden at reagere på brugerens første interaktion, og CLS måler mængden af uventet layout-skift, der sker under sidens indlæsning. 

Se disse artikler, hvor Google for første gang nævner, at hastighed er en vigtig rangeringsfaktor, samt taler mere om Core Web Vitals:

Ved at optimere disse målinger kan hjemmesideejere forbedre deres websites præstation, hvilket kan føre til bedre brugerengagement, øget fastholdelse – ultimativt forbedrede rangeringer på Google og mere omsætning.

Derudover er hastighed dog også vigtigt af flere forskellige indirekte årsager. Det inkluderer bl.a.:

  • Hjemmesidens bounce rate: Langsomme hjemmeside har høje bounce rater. Det er naturligvis ikke godt, da du går glip af besøgende og potentiel omsætning. Derudover viser det dog også Google, at besøgende forlader din hjemmeside hurtigt, hvilket har en negativ effekt på hjemmesidens rangeringer.
    Kilde: https://www.websitebuilderexpert.com/building-websites/website-load-time-statistics/
  • Hjemmesidens konverteringsrate: Det samme gør sig gældende for hjemmesidens konverteringsrate. Hurtigere hastigheder har en højere konverteringsrate og en høj konverteringsrate viser Google, at din hjemmeside har det, som dem der søger på Google leder efter. Det vil dermed også påvirke hjemmesidens rangeringer positivt.
    Kilde: https://www.cloudflare.com/learning/performance/more/website-performance-conversion-rates/
  • Besøgendes gns. tid på hjemmesiden: Hurtige hjemmesider holder også på deres besøgende i længere tid. Det øger sandsynligheden for, at den besøgende foretager en konvertering, men det viser også Google, at de besøgende er tilfredse med hjemmesiden, da de ellers ville forlade hjemmesiden. Holder din hjemmeside på besøgende i lang tid, så vil det også påvirke hjemmesidens rangeringer positivt.
    Kilde: https://www.section.io/blog/page-load-time-bounce-rate/

Sådan kan du måle hastigheden og performance på din hjemmeside

Der er flere forskellige gode redskaber på internettet, som du kan bruge til at teste hastigheden på din hjemmeside. Du kan bl.a. bruge:

  1. Google PageSpeed Insights
  2. GTmetrix
  3. Pingdom

Her hos Riised har vi gjort det meget simpelt for dig, at teste hastigheden på din hjemmeside og se alt det vigtigste data om hvordan din hjemmeside performer. Vi har udviklet et hastighedsmodul, som er bygget på live data fra Google PageSpeed Insights. Alt du skal bruge for at tjekke hastigheden på din hjemmeside er sidens URL og herefter viser vores modul hvor hurtig din hjemmeside er.

Hvad består en SEO hastighedsoptimering af?

Man kan gøre mange forskellige ting for, at optimere hastigheden på sin hjemmeside. Hvad man skal gøre kommer derudover også an på hvilken platform man bruger. 

Her er dog fem ting, som generelt kan øge hastigheden på din hjemmeside:

  1. Optimer billeder: Store billeder kan sænke en hjemmesides indlæsningstid, så det er vigtigt at komprimere og optimere billeder til webbrug. Dette kan gøres ved hjælp af billedoptimeringsværktøjer, som reducerer filstørrelsen uden at gå på kompromis med billedkvaliteten.
  2. Minimer HTTP-anmodninger: Når en browser anmoder om en webside, anmoder den også om alle websidens elementer, såsom billeder, stilark og scripts. Hvert af disse elementer kræver en HTTP-anmodning, så ved at minimere antallet af anmodninger kan man hjælpe med at fremskynde websidens indlæsningstid. En måde at gøre dette på er at kombinere flere CSS- og JavaScript-filer til én fil, og bruge billedsprites til at kombinere flere billeder til én fil.
  3. Aktivér caching: Caching gør det muligt for en hjemmeside at gemme ofte anvendte data i brugerens browser, så hjemmesiden kan indlæses hurtigere ved efterfølgende besøg. Hjemmesideejere kan aktivere caching ved at konfigurere HTTP-headers, angive udløbstider for filer og bruge et content delivery network (CDN).
  4. Minimer kode: Fjernelse af unødvendig kode, såsom mellemrum og kommentarer, kan hjælpe med at reducere filstørrelsen og forbedre websidens indlæsningstid. Hjemmesideejere kan også bruge minimeringsværktøjer til at komprimere deres HTML-, CSS- og JavaScript-filer.
  5. Opgrader hosting: Hvis en hjemmeside stadig er langsom, på trods af at man har optimeret billeder, minimeret HTTP-anmodninger, aktiveret caching og minimeret kode, kan det være tid til at opgradere til en bedre hostingplan. En dedikeret server eller en virtual private server (VPS) kan give hurtigere indlæsningstider og bedre ydeevne end en delt hostingplan.

Er din hjemmeside langsom?

Vi laver af, at lave hastighedsoptimeringer og gør det med 100% målbare resultater.

Vi er eksperter i, at hastighedsoptimere:

Hvis din hjemmeside har brug for en hastighedsoptimering, så er det altså bare med at kontakte os. Vi laver med glæde en gratis og uforpligtende potentialeanalyse af din hjemmeside.

The customer is very important, the customer will be followed by the customer. As the land of the land, the mourning nor the corporal of the land, the pillow of the lion.

Indholdsfortegnelse

Play Video

Få en gratis analyse af, hvor hurtig din shop kan blive





    riised-mobile-image.jpg

    Live webinar "Alt om Google PageSpeed"

    Deltag i webinaret og bliv klogere på, hvordan du kan bruge Google PageSpeed til at øge omsætningen i din webshop.

    ALT OM GOOGLE PAGESPEED
    Deltag i webinaret og bliv klogere på, hvordan du kan bruge Google PageSpeed til at øge omsætningen i din webshop.