Rangerer hurtige hjemmesider højere på Google? Ved du om du har en hurtig eller langsom hjemmeside? Hvis ikke, så er det bare med at få testet hastigheden på din side med det samme. Er din hjemmeside langsom, så er det en god ide, at få den optimeret så hurtigt som muligt, da hastigheden på din hjemmeside er specielt vigtig for sandsynligheden for, at din hjemmeside dukker op højest i søgeresultaterne på Google og er grundstenen i enhver hjemmeside.
Det er i hvert fald det, som både Google og langt de fleste eksperter siger. Google har i sin seneste opdatering med fokus på Core Web Vitals gjort det meget tydeligt, at hastighed spiller en stor rolle for hvor højt hjemmesider rangerer på Google. Det er også vores oplevelse, at vores kunder oplever et betydeligt boost på Google efter de har optimeret deres hjemmeside. Men er det virkelig tilfældet? Spiller hastighed virkelig så stor en rolle?
Påvirker hjemmeside hastighed SEO?
Google har altså selv annonceret, at hastigheden på hjemmesider spiller en stor rolle for hvor højt de rangerer på Google. Med en hurtig søgning på internettet vil man også hurtigt opleve, at alle eksperter siger, at hastighed er altafgørende for gode rangeringer på Google. Ikke nok med at Google direkte måler på hvor hurtig din hjemmeside er, så er der også mange negative bivirkninger ved en langsom hjemmeside, hvilket f.eks. kan være en høj bouncerate eller en lav konverteringsrate. Dette er faktorer, som vil have en yderligere negativ effekt på dine rangeringer.
Men nu er vi jo en virksomhed, som lever af at gøre hjemmesider lynhurtige og derfor virker det måske ikke så troværdigt, når vi siger, at det er vigtigt at have en hurtig hjemmeside. Derfor har vi foretaget vores eget online studie for at undersøge om hastighed virkelig er så vigtigt, som det umiddelbart ser ud til.
Riised Studie: Hjemmesidehastighed vs. Google rangering
Som sagt har vi lavet vores eget studie for at undersøge sammenhængen mellem hjemmesidehastighed og google rangeringer. Resultaterne pegede meget tydeligt i den samme retning.
I vores studie har vi analyseret 500 forskellige brancher, hvor alle de organiske placeringer i Googles søgeresultater på side 1, 2, 3 og 4 er testet. Ved at gøre dette kan vi finde frem til om der er en sammenhæng mellem hastigheden på ens hjemmeside og hvor højt oppe i søgeresultaterne man ligger.
Her er vores resultater:
- Placering 1 på side 1 havde i gennemsnit en hastighed på 62 på mobil og 94 på desktop
- Placering 2, 3, 4 og 5 havde i gennemsnit en hastighed på 51 på mobil og 81 på desktop
- Side 2 havde i gennemsnit en hastighed på 36 på mobil og 63 på desktop
- Side 3 havde i gennemsnit en hastighed på 31 på mobil og 53 på desktop
- Side 4 havde i gennemsnit en hastighed på 22 på mobil og 41 på desktop
Topplaceringen på side et havde altså i gennemsnit klart de hurtigste hjemmesider. Herefter kommer anden, tredje, fjerde og femtepladsen ind på nummer to med de næst-hurtigste hjemmesider. Jo længere væk fra topplaceringen vi går, jo langsommere bliver hjemmesiderne også i gennemsnit.
Det viser en klar tendens, som ikke er til at benægte. Der er en klar sammenhæng mellem hjemmesiders hastighed og hvor højt de rangerer på Google. Det betyder naturligvis ikke, at der derudover ikke er andre faktorer, som også spiller en stor rolle, men det viser meget tydeligt, at hjemmesidehastighed bør vær en del af din SEO strategi.
Hvorfor er hastigheden langsommere på mobil?
Eftersom at de fleste hjemmesider har et responsive design, som er lavet til både mobil og computer, så undrer du måske dig over, at hastigheden generelt er en del langsommere på mobil end på computeren. Så hvorfor er hastigheden langsommere på mobil?
Der er egentligt en meget simpel grund til, at hastigheden på mobil er langsommere. Overordnet set så skyldes det, at mobiler naturligvis ikke er lige så hurtige som computere. Derudover, så skyldes det også, at når PageSpeed Insights tool tester din hjemmeside for mobilhastigheden, så tester den din hjemmeside på en mobilforbindelse. Det vil typisk være på en 4G forbindelse eftersom, at det er den mest udbredte mobilforbindelse. Der er endda mange brugere i verdenen, som stadig bruger 3G. Selvom de gør det, så forventer de dog stadig en hurtig hjemmeside.
Derfor kan der nogle gange godt opstå det problem, at det rent faktisk ikke er din hjemmeside der er langsom, men internetforbindelsen. Ved at teste og optimere din hjemmeside kan du dog tilbyde alle der besøger din hjemmeside, så hurtig en hjemmeside som muligt.
På computeren er hastighedsscoren hurtigere, da forbindelsen er hurtigere. Her kan hjemmesiden være testet på en fiberforbindelse, som naturligt bare er hurtigere end mobilforbindelser.
Den overordnet grund til, at hastigheden er forskellig fra mobil til computer er altså, at forbindelseshastigheden simpelthen er anderledes fra platform til platform.
Hastighed påvirker både SEO indirekte og direkte
Ud over, at hastigheden på din hjemmeside påvirker SEO direkte, da hastighed nu er en af de mange forskellige ranking faktorer, så påvirker en langsom hjemmeside også SEO negativt på flere andre indirekte måder.
Google måler nemlig ikke kun din hjemmeside på hvor hurtig den er. Når Google skal vælge hvilken hjemmeside der skal rangere øverst, så er der mange forskellige faktorer, der spiller ind i algoritmen.
En langsom hjemmeside er langsom, hvilket naturligvis i sig selv er negativt. Derudover vil det, at hjemmesiden er langsom, dog også resultere i flere forskellige bivirkninger. Det vil bl.a. skubbe din bouncerate i vejret og din konverteringsrate ned. Det er både negativt for din virksomhed, men også for dine rangeringer på Google, da både bouncerate og konverteringsraten også er faktorer, som Google måler din hjemmeside på.
Vil du gerne være en af de top rangerende hjemmesider på Google, så er det altså altafgørende, at du har en lynhurtig hjemmeside, som efterlader dine besøgende glade og tilfredse.
Sådan undersøger du hastigheden på din hjemmeside
Er du i tvivl om hvor hurtig din hjemmeside er? Så kan du hurtigt foretage en analyse og undersøge hastigheden på din hjemmeside. Det kan du f.eks. gøre med Google PageSpeed Insights Score, hvor du kan få helt konkrete svar på hastigheden på din hjemmeside.
Du kan finde Google PageSpeed Insights her.
Skal vi gøre din hjemmeside lynhurtig?
Her hos Riised har vi specialiseret os i at gøre hjemmesider lynhurtige med 100% målbare resultater. Det er vores plugin, “Riised Performance©”, som er vores hemmelighed. Vi er den eneste på markedet, som kan garantere mobilhastighed på Google PageSpeed Insight til +90, samt A-grade på GTmetrix.
Hvis du er interesseret i at få gjort din hjemmeside lynhurtig, så du kan opnå de helt gode placeringer på Google og give dine kunder den bedst mulige oplevelse, så kan du se vores priser her.