Webshop Optimering

Læs mere om hvad en webshop optimering består af og hvordan du kan optimere din webshop.
Optimering af webshop

Hvad er webshop optimering?

Når man driver online virksomhed via en webshop, så afhænger ens succes ens evne til at optimere sin webshop til at genere så mange salg som muligt. Er man dygtig til, at optimere sin webshop, så er potentialet uendeligt.

Som webshopejer kan man optimere sin hjemmeside i al uendelighed og en af ens primære opgaver er også, at optimere sin webshop til at levere så gode resultater som muligt. Der er altså utroligt mange forskellige ting, som man kan optimere på. Nogle mere effektive end andre.

I denne artikel vil vi gå i dybden med nogle af de vigtigste ting, som dig der har webshop, bør sørge for er fuldt optimeret.

Hvad består en webshop optimering af?

Her er en række vigtige elementer af din webshop optimering, som du bør fokusere på at optimere:

1. Hastighedsoptimering af webshoppen

Hastigheden på din webshop er en af de elementer, som du kan optimere på og skabe direkte resultater. Efter Google’s seneste algoritmeopdateringer er hastighed vigtigere end nogensinde før. Derudover har den moderne forbruger heller ikke tålmodighed til langsomme hjemmesider, hvilket vil sige, at besøgende trykker væk fra hjemmesiden, hvis den er langsom til at indlæse. 

Google måler direkte på hvor hurtig din hjemmeside er, når de skal rangere hjemmesiden, samt beregne hjemmesidens Quality Score. Er din hjemmeside langsom, så vil det dermed være meget svært, at opnå gode rangeringer på Google og at opnå de helt gode resultater på Google Ads.

Ved at optimere hastigheden gennem en webshop optimering vil du bl.a.:

  • Øge webshoppens konverteringsrate
  • Sænke webshoppens bounce rate
  • Øge webshoppens quality score på Google Ads
  • Øge webshoppens rangeringer på Google
  • Give dine besøgende en bedre brugeroplevelse
  • At din hjemmeside lever op til Core Web Vitals
webshop optimering

Test hastigheden på din webshop

Er din hjemmeside webshop? Eller er du i tvivl om hvad hastigheden er på din webshop? Så kan du teste hastigheden på din webshop her. Vi har udviklet et simpelt modul, som gør det nemt og hurtigt for dig, at teste hastigheden på din webshop, før og efter du har lavet din webshop optimering. Alt du skal gøre er, at skrive URL’et på din webshop ind i modulet nedenunder. Resultatet af testen er baseret på live og troværdigt data fra Google PageSpeed Insight.

2. Optimer webshoppens søgeord

En webshop lever af hvor meget trafik shoppen kan genere. Jo mere trafik shoppen kan genere, jo flere potentielle konverteringer kan shoppen skabe. Derfor er det selvfølgelig vigtigt, at lave en webshop optimering for at skabe så meget trafik som muligt.

Her er det bl.a. vigtigt, at optimere webshoppens søgeord, så man kan skabe så meget relevant organisk trafik som muligt. For at optimere hvilke søgeord din webshop rangerer på skal du bl.a. overveje:

  • Hvilke produkter du sælger
  • Hvilket sprog dit publikum bruger
  • Hvilke segmenter der er din målgruppe

3. Sørg for, at din webshop er mobilvenlig

Flere og flere shopper gennem mobil hver dag og er din webshop ikke optimeret til at være mobilvenlig, så går du altså derfor glip af et kæmpe potentiale. Derfor er det så altafgørende for din vækst, at din webshop optimering er med fokus på at være mobilvenlig.

Nogle af de ting, som du bl.a. skal gøre for at lave en webshop optimering for at være mobilvenlig inkluderer:

  • Ændring af skriftstørrelser
  • Ændring af polstring på indholdet
  • Ændring af navigation på webshoppen
  • Tilpasning af indholdet til skærmstørrelsen på en mobil
  • Overordnet designoptimering til mobilskærme

4. Gode produktbilleder

Når man driver webshop, så er det altafgørende, at man har gode produktbilleder. Man kan have en fantastisk flot hjemmeside, perfekt indhold og gode produkter på sin webshop, men hvis ikke der gode produktbilleder, så kan det være meget svært, at sælge produktet.

Derfor er det vigtigt, at du investerer tid og ressourcer i, at have skarpe produktbilleder der viser produktet fra sin bedste side. Du kan også overveje om du skal have produkt videoer på din produktsider. Har din webshop på nuværende tidspunkt ikke gode produktbilleder, så vil gode produktbilleder med garanti gøre en forskel for shoppens konverteringsrate.

5. Fokus på konverteringsoptimering

Det fører os videre til det sidste punkt, som er konverteringsoptimering. Når man driver webshop, så er en af de vigtigste faktorer man kan fokusere på webshoppens konverteringsrate. 

Konverteringsraten fortæller hvor stor en procentdel af webshoppens besøgende, der foretager en konvertering på webshoppen. Derfor er det altid meget værdifuldt, hvis man kan hæve konverteringsraten på webshoppen.

Har din webshop f.eks. 10.000 besøgende om måneden, så vil en stigning på 1% på konverteringsraten resultere i 100 flere kunder om måneden. Optimering af shoppens konverteringsrate handler altså om, at få en større procentdel af dem der besøger shoppen til at foretage en konvertering.

Forskellige ting du kan gøre for at optimere shoppens konverteringsrate inkluderer bl.a.:

  • Godt indhold på dine sider
  • Hastighedsoptimering af webshoppen
  • Gode produktbilleder og videoer
  • Flot design af webshoppen
  • Strategisk placeret CTA’s og formularer
  • At gøre det så simpelt som muligt for den besøgende, at foretage en konvertering
  • At fremhæve dine produkter USP’s

Hvad er formålet med en webshop optimering?

Det endelige formål med at optimere webshoppen er naturligvis, at skabe vækst i virksomheden. Herunder er der mange forskellige delmål med, at optimere en webshop. Det kan bl.a. være, at øge mængden af personer der besøger hjemmeside. Det kan dog også være, at fokus ligger mere på, at få flere af de besøgende der kommer til webshoppen til at foretage en konvertering.

Nogle af de primære formål med, at foretage en webshop optimering vil bl.a. være, at:

  • Få bedre rangeringer på Google og dermed skabe mere organisk trafik.
  • At sænke webshoppens bounce rate, så flere af sidens besøgende trykker rundt på webshoppen.
  • At hæve webshoppens konverteringsrate, så en større procentdel af shoppens besøgende foretager en konvertering.
  • At give de besøgende en bedre brugeroplevelse, når de besøger webshoppen og foretager en konvertering.
  • At øge webshoppens Quality Score på Google Ads, så man får mere ud af sit annoncebudget.

The customer is very important, the customer will be followed by the customer. As the land of the land, the mourning nor the corporal of the land, the pillow of the lion.

Indholdsfortegnelse

Play Video

Få en gratis analyse af, hvor hurtig din shop kan blive

    riised-mobile-image.jpg

    Live webinar "Alt om Google PageSpeed"

    Deltag i webinaret og bliv klogere på, hvordan du kan bruge Google PageSpeed til at øge omsætningen i din webshop.

    ALT OM GOOGLE PAGESPEED
    Deltag i webinaret og bliv klogere på, hvordan du kan bruge Google PageSpeed til at øge omsætningen i din webshop.