Fordele ved hastighedsoptimering

Helt tilbage i starten af internet-æraen havde vi ikke noget problem med at vente helt op mod 10 minutter, for at en hjemmeside kunne indlæses. Alt efter hvor gammel du er, så kan du måske også huske, at det var helt normalt, at hjemmesiderne på nettet var langsomme – ihvertfald i forhold til hvor hurtige, de er i dag. Heldigvis, så har internettet udviklet sig enormt siden da, og det udvikler sig stadig hele tiden. Det er naturligvis godt for os alle sammen, at internettet bliver hurtigere, men det stiller også store krav til hjemmesideejere. Dem, der besøger din hjemmeside, forventer at den er lynhurtig, og hvis den er bare få sekunder for langsom, så er der stor risiko for, at de besøgende forlader hjemmesiden og går til en af dine konkurrenters hjemmesider. Hastighed er blevet altafgørende, og med en langsom hjemmeside vil online virksomheder have svært ved at forblive profitable. 

Der er således mange ulemper ved at have en langsom hjemmeside. Det betyder dog også, at der er mange meget vigtige fordele ved at have en hurtig hjemmeside. I denne artikel går vi i dybden med en række af de fordele, der er ved at have en hurtig hjemmeside.

1.Spar penge på dit annoncebudget

Når du optimerer hastigheden på din hjemmeside, så er der typisk rigtig mange penge at hente i forhold til dit annoncebudget. Du kan nemlig købe annoncering til langt bedre priser jo hurtigere din hjemmeside er. Det skyldes, at de forskellige annonceplatforme laver en vurdering på din hjemmesides quality score, og derefter sætter en pris på dine reklamer. Har din hjemmeside en lav hastighed, så vil det automatisk medføre en dårligere quality score, hvilket dermed resulterer i højere reklamepriser.

Hvis du f.eks. har et årligt reklamebudget på 100.000 kr., så kan du få dette ned på 25.000 kr. ved at forbedre din quality score fra 1 til 10. Med andre ord kan en hastighedsoptimering hurtigt betale sig selv igen, idet du ikke længere behøver at bruge så mange penge på markedsføring som tidligere.

2. Bedre rangering på Google

Det er dog ikke alene førstehåndsindtrykket, som hastigheden er vigtig for. Hastigheden er nemlig altafgørende for, hvor højt din hjemmeside rangerer på din hjemmeside. Hvor højt du rangerer på Google, er en af de vigtigste faktorer for din online succes. Der foretages dagligt millioner af søgninger på Google, og hvis du kan få på en minimal del af disse søgninger til at opdage din hjemmeside, så er der et kæmpe potentiale for vækst og omsætning. 

Når Google skal vurdere hvilke hjemmesider, der skal rangeres højest blandt deres søgeresultater, så vurderer de det ud fra mange forskellige faktorer. En af de vigtigste faktorer er dog hastigheden på de forskellige hjemmesider. Google vil naturligvis gerne sikre, at det er de bedste hjemmesider, som giver de bedste oplevelser for besøgende, der dukker op højest i deres søgeresultater. Derfor har Google også valgt, at hastighed er en af de primære faktorer, som afgør hvor højt en hjemmeside kan rangere på Google. Det betyder dermed også, at lave hastigheder er lig med lave rangeringer, hvilket resulterer i utrolig meget potentiale, der er gået til spilde.

3. Giv de besøgende et godt førstehåndsindtryk

Først og fremmest, så er hastigheden på din hjemmeside vigtig for at give de besøgende på din hjemmeside et godt førstehåndsindtryk. Det kender sikkert selv til. Hvis man besøger en hjemmeside, og den er langsom, så starter det en negative tanker. Først og fremmest er det irriterende, at man skal sidde og vente. Derudover virker det tillige uprofessionelt, hvilket kan få en til at tvivle på troværdigheden af siden. Disse forhold kan være ekstremt dårlige for din virksomhed, og den succes virksomheden oplever på internettet. Ved at få en hurtig hjemmeside kan man dog hurtigt slippe af med disse ulemper.

4. Bedre brugeroplevelse

Når alt kommer til alt, så er besøgendes brugeroplevelse altafgørende. Først og fremmest er det naturligvis vigtigt, at en virksomhed gerne vil give sine besøgende en god oplevelse. Derudover er det også vigtigt i forhold til salg. Hvis den besøgende ikke har en god brugeroplevelse, så er sandsynligheden for at personen vælger at købe noget lille. Desuden er brugeroplevelsen også altafgørende i forhold til SEO, søge rangeringer og meget mere. Der er altså ikke nogen tvivl om, at det er vigtigt, at skabe en god brugeroplevelse.

Der er selvfølgelig mange parametre, som er vigtige for at skabe en god brugeroplevelse. Det kan f.eks. være et flot design, god tekst, flotte billeder, osv. Men, som tidligere beskrevet, så er hjemmesidens hastighed altafgørende. Lad os optimere din hjemmeside, så den bliver lynhurtig.

5. Større reach på sociale medier

De sociale medier er også blevet meget intelligente i forhold til deres algoritmer. Det betyder bl.a., at præcis ligesom Google, vurderer hjemmesider ud fra hastigheden på hjemmesiden, så gør de sociale medier det samme. Hurtige hjemmesider dukker op højere i nyheds-feeds end langsomme hjemmeside. Dermed opnår opslag, som linker til en hurtig hjemmeside, også et større reach og engagement.

6. Core Web Vitals

Google har lavet en ny stor algoritmeopdatering, som betyder at, der er et nyt betydeligt fokus på Core Web Vitals. Denne opdatering betyder, at besøgendes brugeroplevelse er blevet den vigtigste faktor for hvor højt en hjemmeside rangerer på Google. Eftersom hastighed spiller en kæmpe rolle i besøgendes brugeroplevelse, så er hastighed altså en altafgørende faktor for din hjemmesides rangeringer.

7. Google Crawler din hjemmeside

Hver måned crawler Google din hjemmeside, men de crawler kun det deres bot kan nå. Hvis du har mange sites og en langsom side, så kan det tage Google flere måneder at få crawlet dit site, hvilket kan betyde, at du ikke får de placeringer, du ellers burde have fået.

8. Automatisk optimering

Efter vi har optimeret dit site, får du en bonus med i købet.
Vi sørger for at alle fremtidige billeder du uploader, automatisk bliver til Webp, som er en lille fil, som bevirker at din hjemmeside ikke bliver langsomt pga store billeder. Du skal altså ikke bruge din tid på at konvertere dine billeder til andre filformater – den klarer vi for dig. 

Det samme gælder, hvis du laver en ny landingsside eller produktside, så er den automatisk optimeret, og du skal ikke bruge din tid på at hastighedsoptimere.

9. Bedre konverteringsrate

Som hjemmesideejer kender du sikkert godt til, at hjemmesidens konverteringsrate er en af de vigtigste parametre for din hjemmeside. I bund og grund, så fortæller din konverteringsrate, hvor mange af dem der besøger din hjemmeside, der foretager en specifik handling. Det kan f.eks. være at booke et møde, købe et produkt eller noget helt andet.

Internetbrugere besøger flere sider og bliver længere på hjemmesider, som er hurtigere. Derudover er det også langt færre, som går væk fra hjemmesiden igen, hvis den er hurtig. Er den langsom, så vælger mange at lukke den ned igen inden den overhovedet har loadet. Flere studier har rent faktisk vist, at det er lige så frustrerende for online shoppere at vente på en langsom hjemmeside, som det er at stå lang tid i kø. 

Det at din konverteringsrate bliver bedre betyder mere omsætning, hvilket naturligvis er drømmen for enhver virksomhed. Derudover kommer en forbedret konverteringsrate dog også med flere andre fordele. Det inkluderer bl.a. højere rangeringer på søgemaskiner, billigere reklamer og mere til.

10. Lavere bouncerate

Jo højere en bouncerate din hjemmeside har, jo lavere vil din hjemmeside rangere på Google. Det resulterer også i en lavere konverteringsrate, samt færre besøgende. En bouncerate skal altså være så lav som muligt. Bouncerate er et teknisk begreb for hvor mange der forlader din hjemmeside med det samme, inden de overhovedet får kigget på noget.

Hastigheden på din hjemmeside er altafgørende for at opnå en lav bouncerate.

11. Vind over dine konkurrenter

Når alt kommer til alt, så handler det om at slå sine konkurrenter. Vi lever i en digitaliseret og globaliseret verden, hvor man som virksomhed er i konstant kamp om kunderne med mange andre virksomheder. Det gælder specielt, når man har en hjemmeside. Du er i konstant kamp med tusindvis af andre hjemmesider, og det er svært at blive den hjemmeside, som tager størstedelen af trafikken på internettet. Derfor er det vigtigt, at man virkelig forsøger på at optimere på alle de forskellige punkter af hjemmesiden. Her er hastigheden en af de fundamentale dele, som bare skal være i top.

12. Skalering af din hjemmeside

Har du en stor vision for din hjemmeside? Måske du gerne vil have tusind eller endda flere tusinde af besøgende på din hjemmeside dagligt? Så er hastigheden altafgørende. Først og fremmest er det vigtigt af alle de forskellige SEO-årsager, som tidligere beskrevet. Derudover er det dog også vigtigt, da en langsom hjemmeside bruger mange server ressourcer og der vil derfor hurtigt opstå problemer med hjemmesidens performance i takt med at den får flere besøgende end normalt. En hurtig hjemmeside bruger langt færre server ressourcer, og er derfor i langt bedre stand til at skalere, uden at der opstår performance problemer.

13. Troværdighed

En langsom hjemmeside udstråler tillige troværdighed. Hvis du gerne vil virke professionel og troværdig over for dine potentielle kunder, så er det altafgørende at have en hurtig hjemmeside. Det viser, at du tager din virksomhed seriøst og har investeret i at have en hurtig og professionel hjemmeside.

14. Organisk linkbuilding

Linkbuilding er også vigtigt for at opnå succes med sin hjemmeside – jo flere du kan få til at linke til din hjemmeside, jo bedre. Hvis din hjemmeside er langsom, så er der højst sandsynligt ikke specielt mange, som vil linke til din hjemmeside. Når er person linker til din hjemmeside, så sender han/hun jo sine besøgende over til din hjemmeside. Hvis din hjemmeside ikke giver en god brugeroplevelse, så vil det skade deres omdømme, at linke til din hjemmeside. Derfor er hastighed også altafgørende, for at få andre til at linke til din hjemmeside.

15. Mindre kundeservice

Alle studier peger på det samme – hurtige sider holder besøgende på hjemmesider længere. Dine potentielle kunder kigger rundt på din hjemmeside og søger viden om dit produkt eller din service. De fleste vil gerne undgå at ringe til et firma for at stille et spørgsmål, og da tålmodigheden er lille, så vælger mange at ringe. Jo hurtigere dit site er, jo større er tålmodigheden, og du vil øge sandsynligheden for at din potentielle kunde bruge mere tid på dit site, samtidig med at du eller dine ansatte skal bruge mindre tid på at fortælle kunden om det, de kunne have fundet på hjemmesiden, hvilket kan spare dig tid og penge.

16. Spar penge på månedlige plugin udgifter

Hvis du ikke har givet din hjemmeside en hastighedsoptimering, så benytter du dig sikkert af de generiske plugins ligesom mange andre. Det vil typisk indebærer:

  • Imagify – $10
  • Nitropack – $21
  • Cloudflare – $20
  • Kinsta – $30

Samlet set koster disse plugins altså fra 550kr. om måneden, hvilket er udgifter, du kan vinke helt farvel til efter at have fået en hastighedsoptimering hos os. Dertil vil vores hastighedsoptimering også give langt bedre resultater end disse plugins – ofte virker disse plugins ikke specielt godt, og hvis man ikke får dem opdateret, så kan de endda ende med at have negative effekter på hjemmesiden.

17. Konklusion – Flere salg og vækst

Den endelig konklusion er således, at hastigheden på din hjemmeside er altafgørende. Hastigheden påvirker ekstremt mange faktorer, men i bund og grund kommer det ned til to ultimative faktorer – salg og vækst. Hvis du driver virksomhed og gerne vil opnå succes, hvilket kommer gennem mere salg og vækst i virksomheden, så er hastigheden på hjemmesiden noget du bare skal have styr på.