I en online verden, hvor hvert sekund tæller, har hjemmesidehastigheden en monumental indflydelse på brugeroplevelsen.
Denne artikel vil udforske, hvordan hastighedsoptimering kan revolutionere brugeroplevelsen, understøttet af overbevisende statistik og fakta.
Hastighedens rolle i brugeroplevelsen:
Brugeroplevelsen starter, så snart en besøgende klikker på din hjemmeside. Google har fundet, at sandsynligheden for, at en bruger forlader din side, øges med 32% som siden indlæsningstiden går fra 1 til 3 sekunder.
Kilde: https://databox.com/improve-website-bounce-rate
Dette understreger, hvor afgørende hastigheden er for at fastholde besøgende. En optimeret hjemmeside, der indlæser inden for to sekunder, er nøglen til at forbedre brugertilfredsheden og engagement.
Ikke nok med, at det er frustrerende for dine besøgende, at din hjemmeside er langsom, så har det en negativ effekt på din bounce rate, konverteringsrate og placeringer på Google. Alle sammen faktorer, der i sidste ende påvirker din bundlinje negativt.
Statistikker der understøtter hastighedens betydning:
- 53% af de mobile brugere vil forlade en side, hvis den tager mere end tre sekunder at indlæse.
- Kilde: https://kinsta.com/dk/blog/fremskynd-woocommerce/
- En forbedring på et sekund i sideindlæsningstid kan øge konverteringsraterne med op til 7%.
- Kilde: https://abmatic.ai/blog/impact-of-page-loading-speed-on-conversion-rates
- Hurtige hjemmesider fører til 60% flere sidevisninger per session og 70% længere sessionsvarighed.
- Kilde: https://techreport.com/statistics/website-load-time-statistics-data/
Case: Den direkte effekt hastighed har på brugeroplevelsen
Virksomheder, der har investeret i hastighedsoptimering, har set bemærkelsesværdige forbedringer.
Her hos Riised har vi blandt mange andre lavet en hastighedsoptimering for MamaMille.dk.
Riised hastighedsoptimering: MamaMilla.dk
Vi har udført en hastighedsoptimering for MamaMilla.dk, hvor vi opnåede følgende hastigheds resultater:
Hastighed på computer: Fra 51/100 til 98/100
Hastighed på mobil: Fra 22/100 til 84/100
Kort tid efter optimeringen havde MamaMiila opleve en stigning i konverteringsraten på 15% og et 40% fald i hjemmesidens bounce rate. Faktorer, der vil påvirke både den organiske trafik og bundlinjen. Den forbedret brugeroplevelse resulterede altså både i, at flere af de besøgende konverterer, samt at flere bliver på hjemmesiden efter at have trykket ind på den.
Du kan læse mere om vores hastighedsoptimering af MamaMilla her.
Konklusion:
Hjemmesidehastighed er ikke kun en teknisk målestok; det er et afgørende element af brugeroplevelsen. Ved at optimere hastigheden af din hjemmeside kan du ikke kun forbedre brugerengagement og tilfredshed, men også øge din konverteringsrate og samlede online succes.